Selamat Datang Ke Angsana Homestay Merlimau, Melaka.

















"Selamat Datang Ke Angsana Homesay Merlimau, Melaka"

Angsana Homestay Merlimau telah ditubuhkan beberapa tahun yang lalu bagi menyahut seruan kerajaan yang inginkan ramai penduduk negeri Melaka mengusahakan homestay bagi menampung pengunjung-pengunjung yang meningkat ramai dari tahun ke setahun. 

Lokasi kami di bandar Merlimau merupakan lokasi strategik untuk ke bandar Melaka dan juga pintu utama masuk ke bandar Muar, Johor. Melaka memang sudah terkenal dengan peninggalan sejarah kesultanan dan pelbagai tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi oleh para pengunjung dalam dan luar negeri. Terdapat banyak tempat-tempat bersejarah dan juga tempat-tempat rekreasi disini. 

Dan kami yakin anda akan berasa kelainan bila berada di bumi bertuah ini, dan pasti anda akan mencintai negeri Melaka  bila anda berada disini. 

Untuk itu kami sediakan 2 buah rumah untuk para pengunjung yang inginkan kedamaian dan berasa suasana kampung Melaka. Lokasi kami juga terletak berhampiran dengan:-


Makam Tun TejaSetelah mengepos dua artikel tentang Kolej Komuniti Merlimau dan Rumah Penghulu Merlimau, saya akan menulis berhubung dengan Makam Tun Teja.Terletak tidak jauh dari Rumah Penghulu Merlimau, Makam Tun Teja hanya 5 minit memandu dari pekan Merlimau.
Makam Tun TejaSiapakah Tun Teja ? Sejauh yang saya tahu terdapat dua versi catatan berkenaan Tun Teja. Catatan tersebut ialah "Hikayat Hang Tuah" dan "Sejarah Melayu". Tun Teja merupakan anak perempuan Bendahara, Sri Amar Diraja dari Pahang pada abad ke-15. Pada awalnya, Tun Teja ditunang kepada Sultan Pahang tetapi akhirnya bernikah dengan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Syah.

Semasa berundur bersama Sultan Mahmud Syah dari serangan Portugis pada tahun 1511, Tun Teja meninggal dunia di Merlimau dalam perjalanan ke Bentayan, Muar. Tun Teja telah dimakamkan di bendang di Merlimau Pantai.


2) Perigi Portugis

Perigi Portugis Merlimau
Perigi Portugis terletak berhampiran Makam Tun Teja di Kampung Pengkalan Samak. Lokasi Perigi Portugis hanya 5 minit memandu dari pekan Merlimau.

Perigi Portugis Merlimau
Perigi ini digali oleh tentera Portugis ketika pemerintahan Portugis di Melaka selama 130 tahun. Sultan Mahmud Syah melarikan diri ke Johor selepas kejatuhan Dinasti Melaka. Baginda sering menyerang Portugis supaya mendapatkan semula Melaka. Askar-askar telah ditempatkan di sana untuk melindungi Merlimau dari serangan musuh.

Perigi Portugis Merlimau
Ini merupakan jalan yang menuju ke Perigi Portugis. Terdapat banyak pokok kelapa sawit di sepanjang jalan. Tapak Perigi Portugis agak terpencil. Kerajan harus memelihara dan mempromosikan Perigi Portugis sebagai destinasi pelancongan yang terkenal.


3) Rumah Penghulu Mad Natar

Rumah Penghulu MerlimauRumah Penghulu Merlimau yang tersendiri mempersonakan pekan Merlimau di Melaka. Merlimau merupakan sebuah pekan kecil di Daerah Jasin, Melaka. Jarak Merlimau dari bandar Melaka sejauh 24 km. Jika anda bertolak dari bandar Melaka melalui Jalan AMJ, lebih kurang 20 minit akan tiba ke Merlimau.
Rumah Penghulu MerlimauRumah Penghulu Merlimau terletak dalam jarak berjalan kaki dari pekan Merlimau. Rumah yang khusus ini telah dibina oleh Penghulu Merlimau Abdul Ghani pada tahun 1894. Abdul Ghani berminat dalam seni bina. Beliau bersepadukan gaya seni bina abad ke-19 dari Semenanjung Melayu, Cina dan Eropah untuk membina tempattinggalnya yang unik. Minat beliau dalam seni bina telah membolehkan orang sekarang mempunyai kesempatan untuk menyaksikan warisan budaya ini.
Rumah Penghulu MerlimauPenampilan luar Rumah Penghulu Merlimau tidak berbeza dengan rumah Melayu tradisi yang lain. Sekiranya anda meneliti dari dekat, Rumah Penghulu Merlimau memang luar biasa. Terutama ubin seramik yang terdapat ditangga semen di depan Rumah Penghulu Merlimau.
Rumah Penghulu MerlimauDi samping tangga semen berubin seramik ituRumah Penghulu Merlimau jugamempunyai hiasan ukiran pada pilar, jendela dan pintu. Semasa saya melawat ke Rumah Penghulu Merlimau, tiada orang berada di rumah tersebut. Jika tidak, saya akan mengambil foto di bahagian dalam Rumah Penghulu Merlimau untuk tatapan anda.
Apabila Melaka memperolehi status Warisan Dunia, Lembaga Warisan Budaya Malaysia serta merta meluluskan peruntukan bertujuan membaik pulih Rumah Penghulu Merlimau yang telah usang.


Tidak dapat dinafikan bahawa Rumah Penghulu Merlimau ialah bangunan yang paling sesuai untuk menyelidik bangunan Melayu tradisi. Diharap pihak berkuasa dan keturuan Abdul Ghani dapat melindungi Rumah Penghulu Merlimau yang berstatus warisan budaya dunia.

4) Politeknik Merlimau, Melaka

Politeknik Merlimau
Politeknik Merlimau terletak di Jalan Jasin, Merlimau. Jarak Politeknik Merlimau hanya 2 km dari Pekan Merlimau. Politeknik ini merupakan politeknik ke 14 yang ditubuhkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Politeknik Merlimau
Politeknik Merlimau menawarkan pelbagai program sijil dan diploma. Program-program itu termasuk Hospitaliti, Perdagangan, Pengajian Am, Kejuteraan Awam, Kejuteraan Elektrik dan Kejuteraan Mekanikal.

Politeknik Merlimau
Politeknik Merlimau telah menjadi salah satu tempat pertandingan Sukan Malaysiake 13 yang berlangsung pada bulan Jun. Acara ragbi, gimrama dan gimnastik diadakan di Politeknik Merlimau.

Politeknik Merlimau
Seperti institusi pengajian tinggi awam Malaysia lain, Politeknik Merlimau menyediakan kemudahan prasarana yang sesuai. Di antara kemudahan itu ialahpusat kegiatan pelajar, asrama pelajar, perpustakaan, pusat sukan, kafeteria, dewan, hotel dan kantin.


5) Kolej Komuniti Merlimau

Kolej Komuniti MerlimauKolej Komuniti Merlimau, Melaka terletak hanya beberapa minit jarak berjalan ke pekan Merlimau. Kolej ini menawarkan pelbagai pengajian untuk pelajar dan ditadbir oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
Kolej Komuniti MerlimauGambar ini diambil di kantin Kolej Komuniti Merlimau. Gadis yang dalam gambar ialah seorang pelajar Kolej Komuniti Merlimau. Pelajar ini bernama Nurazwin Bt Mohd Razuki. Sebelum bertemu bual dengan Nurazwin, saya ingat dia bos kantin. Menurut Nurazwin, dia seorang pelajar Program Akuantan Dan Pengurusan Perniagaan Kolej Komuniti Merlimau yang sedang menjalankan praktikal di kantin.
Kolej Komuniti MerlimauDi samping menyediakan kursus untuk pelajar, Kolej Komuniti Merlimau juga membekalkan program kepada orang dewasa yang bekerja dan besara. Yuran yang di tetapkan ialah RM5 hingga RM20. Sijil penyertaan akan diberi kepada peserta yang tamat latihan. Sila hubung 06-2631616 untuk maklumat selanjutnya.


6) Medan Ikan Bakar Terapung, Umbai

medan ikan bakar umbai 027
Kalau datang negeri Melaka anda mesti singgah di medan ikan bakar ini, sangat popular dikalangan tetamu2/ pelancong dari dalam dan luar negeri.

Terdapat pelbagai pilihan ikan dan masakan yang enak di sini.

133 photos | 18,637 views | Add a comment?
items are from 26 Jun 2011.

medan ikan bakar umbai 008

medan ikan bakar umbai 001

medan ikan bakar umbai 004

medan ikan bakar umbai 005

medan ikan bakar umbai 006

medan ikan bakar umbai 007

medan ikan bakar umbai 009

medan ikan bakar umbai 010

medan ikan bakar umbai 011

medan ikan bakar umbai 012

medan ikan bakar umbai 013

medan ikan bakar umbai 015

medan ikan bakar umbai 016

medan ikan bakar umbai 017

medan ikan bakar umbai 018

medan ikan bakar umbai 019

medan ikan bakar umbai 021

medan ikan bakar umbai 023

medan ikan bakar umbai 024

medan ikan bakar umbai 025

medan ikan bakar umbai 026

medan ikan bakar umbai 027

medan ikan bakar umbai 028

medan ikan bakar umbai 029

medan ikan bakar umbai 030

medan ikan bakar umbai 031

medan ikan bakar umbai 032

medan ikan bakar umbai 033

medan ikan bakar umbai 034

medan ikan bakar umbai 035

medan ikan bakar umbai 036

medan ikan bakar umbai 037

medan ikan bakar umbai 038

medan ikan bakar umbai 039

medan ikan bakar umbai 041

medan ikan bakar umbai 042

medan ikan bakar umbai 043

medan ikan bakar umbai 044

medan ikan bakar umbai 045

medan ikan bakar umbai 046

medan ikan bakar umbai 049

medan ikan bakar umbai 050

medan ikan bakar umbai 051

medan ikan bakar umbai 052

medan ikan bakar umbai 054

medan ikan bakar umbai 055

medan ikan bakar umbai 056

medan ikan bakar umbai 057

medan ikan bakar umbai 058

medan ikan bakar umbai 059

medan ikan bakar umbai 060

medan ikan bakar umbai 061

medan ikan bakar umbai 062

medan ikan bakar umbai 063

medan ikan bakar umbai 064

medan ikan bakar umbai 065

medan ikan bakar umbai 066

medan ikan bakar umbai 068

medan ikan bakar umbai 070

medan ikan bakar umbai 071

medan ikan bakar umbai 072

medan ikan bakar umbai 073

medan ikan bakar umbai 074

medan ikan bakar umbai 076

medan ikan bakar umbai 078

medan ikan bakar umbai 079

medan ikan bakar umbai 080

medan ikan bakar umbai 081

medan ikan bakar umbai 082

medan ikan bakar umbai 083

medan ikan bakar umbai 084

medan ikan bakar umbai 085
← prev 1 2 
(133 in set)
Subscribe to a feed of stuff on this page... Feed – Subscribe to the set "Medan Ikan Bakar Terapung, Umbai, Melaka."


Bagi sebarang pertanyaan dan tempahan sila hubungi kami. InsyaAllah anda akan gembira dan selesa di Angsana Homestay Merlimau.

Alamat : JB 199, Jalan Pahlawan, 77300, Merlimau, Melaka.
Tel: 013-6044499 (Puan Zabidah)
Harga Rumah 1 : RM380 (weekdays), RM450 (weekend)
Kemudahan : 3 bilik tidur, 4 bilik air (sila rujuk keterangan dan gambar rumah 1)
Maksimum 8 orang. Tambahan pengunjung akan dikenakan caj RM10 seorang
Check-in : 2.00 petang
Check-out : 12.00 tengahari
Harga Rumah 2 : RM120 (weekdays), RM130 (weekend)
(sila rujuk keterangan dan gambar rumah 2)


No comments:

Post a Comment